Artikel geschreven door Werksite.nl

Onderhandelen met opdrachtgevers

In ieder contact met de klant is sprake van onderhandeling, vanwege de afstemming van vraag en aanbod. Dat begint al bij het eerste klantcontact, maar loopt door tot ver na de oplevering. Een klantrelatie is succesvol zodra zowel de klant als de leverancier beiden voordeel hebben van de transactie. Dat kan alleen door onderhandelen.

Klantbehoefte
Bij het onderhandelen met opdrachtgevers draait het om de behoefte, om de vraag die de opdrachtgever heeft. Pas als de behoefte is vastgesteld, kan een aanbod gedaan worden en komt de onderhandeling in volle gang. Wat is voor de klant belangrijk? Is het de prijs, of de levertijd, is het de service of de kwaliteit? Effectief onderhandelen is gericht op het beantwoorden van de klantvraag en het benadrukken van de zaken die voor de klant belangrijk zijn.

Koopsignalen
Tijdens de onderhandeling zal de opdrachtgever in vragen en antwoorden laten blijken of hij of zij de aankoop overweegt. Dat blijkt als er vragen worden gesteld over de prijs, de levertijd, de kleur of andere eigenschappen. Nu komt het er op aan om de juiste techniek voor onderhandelen toe te passen. Benadruk de punten die voor de opdrachtgever belangrijk zijn en werk toe naar de vraag of en wanneer de klant een beslissing wil nemen.

Afsluiten
Onderhandelen met opdrachtgevers gaat om afsluiten. Dit is de vakterm voor de beslissing tot aankoop van een product of dienst. Vraag tijdig om de opdracht en vraag vaak genoeg naar de opdracht! Menig verkoper blijft offertes maken, zonder naar de opdracht te vragen. Krijg je de opdracht niet, dan kun je vragen naar de reden en de onderhandeling opnieuw starten. Dit laat zien dat je er alles aan doet om de vraag van de klant zo goed mogelijk te beantwoorden.

Onderhandelen kun je leren
Tijdens de onderhandeling met opdrachtgevers heb je vaardigheden nodig die je kunt aanleren, bijvoorbeeld met een cursus onderhandelen. 

Heb je een vraag over dit onderwerp, vul het formulier in:

Relevante artikelen en diensten

Beroepskeuzetest

Welke baan past het beste bij mij?

Artikel

Dure blunders arbeidsovereenkomst

Niemand is perfect, we maken allemaal fouten. Maar sommige fouten komen je duur te staan. Zeker wann...

Artikel

Onderhandelen met opdrachtgevers

In ieder contact met de klant is sprake van onderhandeling, vanwege de afstemming van vraag en aanbo...

Artikel

Laat uw advocaat uw ontslag in goede banen leiden

Advocaat bij ontslag werkgever nodig? Bij (dreigend) ontslag door de werkgever zijn er in eerste ins...

Artikel

Verlenging van tijdelijk arbeidscontract

Het lijkt een nieuw fenomeen. Werkgevers die langer weigeren om ´contracten voor onbepaalde ti...

Artikel

Rechtsbijstand, de vakbond staat voor je klaar

Rechtsbijstand is geen overbodige luxe. De situatie van ontslag kan diep ingrijpen in de persoonlijk...

Artikel

VAR verklaring aanvragen

De VAR aanvragen is vrij eenvoudig. VAR staat voor Verklaring Arbeidsrelatie en deze wordt afgegev...

Artikel

Onderhandelen over arbeidscontract

Onderhandelen over je arbeidscontract is tegenwoordig niet meer ongewoon. Waarover is te onderhandel...

Artikel

Wettelijke aansprakelijkheid werkgever

Een werknemer die bij de uitoefening van zijn of haar werkzaamheden schade toebrengt aan derden is d...