Vraag

Advies omtrent momentele arbeidsomstandigheden

Beste,

Graag zou ik de mening en eventuele ervaringen van enkele van jullie willen horen, over een voor mij momenteel uitzichtloze situatie. Ik zal proberen het in grote lijn uit te leggen en zo kort mogelijk te houden. Helaas is er redelijk wat gebeurd.

Sinds 2009 ben ik werkzaam bij een bedrijf. Na iets minder dan 3 jaar kreeg ik eindelijk de kans om door te groeien en dat heb ik met beide handen aangegrepen. Helaas betrof het wel geen daadwerkelijke functie maar een rol waarvoor ik een kleine bonus toegewezen kreeg en waar geen proefperiode bij geldt (zegt men). Men zou na 6 maanden evalueren of de rol eindelijk tot officiële functie zou worden vertaald met hierbij behorende financiële tegemoetkomingen. De rol was nieuw binnen het bedrijf doordat de wijze hoe het in het verleden uitgevoerd werd compleet anders was als de opzet in deze nieuwe rol. Juist daardoor sprak de rol mij zo aan en was het financiële aspect voor mij niet heel erg belangrijk. Ik ben deze rol Juni 2012 aangegaan.

Van juni 2012 tot april 2013 heb ik deze rol uitgevoerd en heb hierin heel veel
'uitdagingen' gehad.. Mijn manager welke mij vooraf (in samenspraak met de vestigingsmanager) precies geïnstrueerd heeft over mijn taken die weg ging, hierdoor heeft de evaluatie na 6 maanden ook niet plaatsgevonden. In verband met de situatie heb ik dit, misschien dom, geaccepteerd. Verder waren er mensen die meer tegen dan met mij werkten en mensen (managers) die een andere opvatting hebben van de uit te voeren rol dan hoe deze in beginsel staat beschreven in de functieomschrijving, ofwel persoonlijke visies de overhand hebben laten nemen en hierdoor niet op professioneel niveau hebben geoordeeld. Zoals jullie al lezen is het dus op april 2013 beëindigd.

Op moment van beëindigen is er aangegeven in een persoonlijk gesprek dat het niet gerelateerd was aan mijn kwaliteiten, maar veroorzaakt was door wijzigingen binnen de opzet en organisatie waardoor mijn rol kwam te vervallen. Erg jammer maar we gaan verder. Wat wil nu ik ontvang een paar weken later een beëindigingsbrief waarin aan wordt gegeven dat ik niet goed gefunctioneerd zou hebben!?! er wordt maar heel klein over de wijzigingen gesproken. Ik ben hier direct tegenin gegaan en heb om rectificatie gevraagd, dit zou gebeuren. Nu ontving ik weer een paar weken later een nieuw beëindigingsschrijven en wat wil hierin word nog meer als in het vorige schrijven mijn functioneren in twijfel gesteld en dat ik mijn gestelde doelstellingen niet zou hebben gehaald.

Om in te gaan op het niet behalen van de gestelde doelstellingen: Ik ben 1 tot 1,5 week voor het beëindigen van de rol overgeplaatst naar een andere afdeling waarbij ik de rol moest uitvoeren zoals deze zoals hierboven genoemd op de oude wijze werd uitgevoerd. Dit was dus voor mij volledig nieuw en ik ben deze 'nieuwe rol' ingegaan met frisse moed. In beginsel heb ik gesproken met iemand die meer ervaring met deze afdeling heeft en deze heeft aangegeven om het rustig aan te pakken om de werkdruk voor mensen niet te groot te maken. Na de eerste twee dagen mee te hebben gekeken om de valkuilen een beetje in kaart te brengen ben ik op vrijdag met deze 'nieuwe' rol begonnen. Woensdag ben ik uitgenodigd voor een eerste evaluatie en daarin is aangegeven dat er een aantal zaken waren die besproken moesten worden. Er is aangegeven dat er een aantal zaken verwacht werden die momenteel niet door mij gedaan werden. Ik heb aangegeven dat deze nieuwe rol geheel nieuw voor mij is en dat ik hierdoor niet precies weet wat er van mij verwacht wordt. Vooral doordat ik vanuit de andere opzet een andere werkwijze gewend ben. Dit werd niet begrepen en er is aangegeven dat er meer van mij verwacht word. Hierop heb ik gevraagd wat ze dan precies van mij verwachten zodat ik dit aan kan passen. Hierop is redelijk afwijzend gereageerd en op denigrerende wijze is aangegeven dat ik dat eigenlijk wel hoor te weten aangezien ik dit nu al 10 maanden deed. Hierop heb ik wederom aangegeven dat de rollen totaal van elkaar verschillen en dat ik mijn werkwijze vanuit de andere rol zoveel mogelijk probeer aan te passen op de nieuwe rol, dat het echter nog steeds een nieuwe rol blijft waarin ik absoluut geen ervaring heb. Er zijn vervolgens een aantal punten aangegeven en ik kreeg 1 week de tijd om te laten zien dat ik de nieuwe rol aankon. Ofwel werk aan de winkel maar voor een uitdaging ga ik niet uit de weg.

De volgende dag werd ik weer uitgenodigd voor een gesprek. Er was iets tussengekomen waardoor de totale werkvoorraad zou verdubbelen. Helaas hadden ze in de eerste week nog niet voldoende vertrouwen in mij verkregen om deze nieuwe situatie aan mij over te laten. Hierdoor is besloten om met directe ingang mijn rol te stoppen. Ik heb hierin dus niet de genoemde week gekregen om aan te tonen dat ik de rol aankon, maar den de volgende dag al van mijn rol gehaald.

Ik heb dus nooit de mogelijkheid gekregen om mijn gestelde doestellingen te behalen en heb hierover direct contact opgenomen met de person die deze brieven in grote lijnen heeft opgesteld en deze heeft aangegeven dit niet aan te willen passen en ik moest maar kijken welke stappen ik hier tegen zou ondernemen. Daarop heb ik dus een bezwaarschrift geschreven.

De reactie die hierop volgde is dat er op een beëindiging van een rol geen bezwaar kan worden aangetekend. Wel werd er ingegaan op de materie en daarin werd toch wel aangegeven dat wijzigingen binnen de organisatie de hoofdreden was en mijn functioneren maar een klein onderdeel is geweest. Dat zou dan dus officieel bekend moeten zijn zou je denken.

In de tussentijd is het zo dat de door mij uitgevoerde rol wel een vaststaande functie binnen de organisatie is geworden. Heb ik dan eventueel automatisch recht op deze functie wanneer mijn functioneren als goed beoordeeld zou zijn geweest?

In de tussentijd zijn er een aantal malen interne vacatures voor de functie geopend waarbij ik op alle vacatures gereageerd heb en mijn voorkeur voor deze functie heb uitgesproken. Ik kom echter niet meer in aanmerking. In de laatste reactie is ook aangegeven dat ik niet in aanmerking kwam voor de functie omdat ik eerder mijn gestelde doelstellingen niet zou hebben behaald. Dit terwijl het een junior aanstelling betreft waarvoor nu intern iemand is aangesteld die helemaal geen ervaring hiermee heeft. Dus vanuit mijn zicht zouden doelstellingen hierin niet relevant zijn, ook doordat de genoemde doestelling hier boven al als in beginsel niet haalbaar staan beschreven.

Graag zie ik jullie meningen, ervaringen en adviezen tegemoet.

07-11-2022 Vraag van Peter

Hallo Peter,
een heel verhaal, waarin ik verschillende processen lees. omdat ik niet de hele geschiedenis weet en hoe jij daarin staat (hoeft ook niet) wil ik je een aantal ijkpunten geven om te beoordelen waar mogelijke oorzaken van het conflict zitten.
zoals ik het lees, denk je dat het conflict op inhoudsniveau ligt, maar ik denk dat veel van wat je schrijft op betrekkingsniveau ligt. Hierbij de ijkpunten en probeer daarmee desnoods met iemand anders een evaluatie mee te maken.
Hoe ontstaan conflicten.
ÿ Tegenstellingen in opvattingen.
ÿ Tegenstellingen in wijze van oplossingen
ÿ Tegenstelling in behoeften:
o Existentiebehoeften => veiligheid en zekerheid
o Relatiebehoeften => respect, vriendschap
o Groeibehoeften => ontplooiing.

Oplossing:
ÿ Is er sprake van en open of een gesloten strijd.
ÿ Worden inhoudsniveau en relatieniveau niet door elkaar gehaald.
o Inhoudsniveau: Wat wordt er gezegd, welke informatie wordt over gebracht
o Relatieniveau: Wie heeft gelijk, hoe staan we tegenover elkaar, wie heeft het voor het zeggen

succes er mee.

07-11-2022 Antwoord door H

Vond je dit antwoord nuttig?

Wij helpen je bij het vinden van de beste loopbaancoach

Wij vergelijken het aanbod voor loopbaancoaching in Nederland. Je kan zelf zoeken naar het best passende coachingstraject, of je vraagt ons om advies. Wij zijn onafhankelijk en delen graag onze expertise.

Loopbaancoaching traject

Bekijk zelf alle trajecten per regio, expertise en kosten. Lees de reviews.

Behoefte aan maatwerk?
Vraag snel 3 offertes op.

Vul het formulier in of neem snel contact met ons op.
085 - 40 195 40