Klacht over re-integratiebureau
Sinds vorig jaar ontvang ik een uitkering en mag een verkort IRO-traject volgen bij een re-integratiebedrijf. Met het re-integratiebureau heb ik onenigheid. Afspraken worden niet nagekomen, er gebeurd in feite niets. Ook geen plan van aanpak. In januari 2015 wilde het re-integratiebureau een proefplaatsing forceren, had echter geen rekening gehouden met mijn lichamelijke beperkingen (rug, mag geen werkdruk hebben). Proefplaatsing ging derhalve niet door. Hier is veel onenigheid over geweest. De 3 en 6 maandelijkse rapportages die het re-integratiebureau naar UWV verplicht moet sturen zijn nog steeds niet verstuurd. Althans dat beweert het re-integratiebureau. Wegens ziekte kan ik niet naar het kantoor van het re-integratiebureau om rapportages te lezen en te tekenen. Het re-integratiebureau weigert zich de rapportages per mail of post naar mij te sturen!?! Ik weet uit zeer betrouwbare bron (oud werknemer van re-integratiebureau) dat dit re-integratiebureau zich niet aan regels houd. Er worden onwaarheden in rapportages vermeld, handtekeningen vervalst, enquêtes van Blik op Werk worden door het re-integratiebureau zélf ingevuld!. Het is in feite een ZZP-er die iemand met een Wajong uitkering zwart bij hem laat werken. Nu heeft dit re-integratiebureau mij vrijdag per mail meegedeeld dat het heeft besloten mijn traject vroegtijdig te beëindigen wegens het 'geen perspectief meer zien naar het bemiddelen naar een reguliere baan'. Hij heeft dit ook al aan UWV meegedeeld. Ik was perplex! Dit gebeurd zonder overleg met mij. Een kopie van het schrijven naar UWV heb ik ook niet gekregen. Ik heb geen idee wat deze man over mij schrijft en beweert! Een kopie van mijn dossiers heb ik bij hem opgevraagd maar waarschijnlijk krijg ik deze ook niet. Ik heb nooit bescheiden van dit re-integratiebureau gekregen. Zelfs geen aanmeldingsformulier.
Mijn vragen zijn:
- wat heeft dit voor consequenties voor mij?
- mag een re-integratiebureau zomaar een traject vroegtijdig beëindigen?
- het re-integratiebureau heeft en klachtprocedure echter betreft de klacht de directeur zelf. Ze verwijzen naar de Nationale Ombudsman. Deze behandeld echter enkel klachten met betrekking tot de overheid waar een re-integratiebureau natuurlijk niet onder valt. UWV geeft op hun site aan dat ze geen klachten over re-integratiebureau in behandeling nemen.
- Waar kan ik dan wel een klacht indienen?
- Misschien heeft u nog een tip voor mij?
Ik voel me erg in de steek gelaten en weet niet wat ik nu moet doen.
Dank u voor uw medewerking en advies,
Maartje
Antwoord van Talenta
Maartje.
Triest verhaal. Re-integratie sector onwaardig.
Heb je een uitkering via UWV?
Bellen met 0900-9294, je BSN nummer bij de hand hebben om in te kunnen tikken en doorvragen!!! Zorgen dat je de arbeidsdeskundige aan de telefoon krijgt die ook de opdracht heeft gegeven voor de verkorte IRO.
Waar woon je? Misschien kan ik helpen.
Wim Oosterom, Lunteren. Werkzaam bij Talenta. Jobcoaching en re-integratie.
w.c.d.oosterom@talentawerkt.nl
Vond je dit antwoord nuttig?
0 mensen bedankt
Antwoord van FB Coaching & Training
Beste Maartje,
Enorm vervelend hoe het gaat. Ik ben het met de vorige reageerders eens dat dit niet de manier is hoe het zou moeten gaan. Even jouw vragen beantwoorden.
- Of het consequenties heeft voor jou is afhankelijk van wat het bureau meldt bij het UWV. Als hij (ten onrechte) meldt dat jij weigert mee te werken aan het traject zul je vanuit het UWV waarschijnlijk een reactie vernemen. Normaal gesproken krijg je dan ook de gelegenheid om jouw kant van het verhaal te doen. Mijn tip is ook om hier niet op te wachten, maar zelf contact op te nemen met het UWV. Zij zullen geen algemene klachten behandelen, maar via de arbeidsdeskundige is het wel mogelijk om te laten weten dat je het niet eens bent met hoe het traject gaat.
- Een re-integratietraject mag een traject vroegtijdig beëindigen, maar dat gaat vaak wel in gezamenlijk overleg en daar moet een zwaarwegende reden voor zijn. Ik kan en wil geen uitspraak doen over of jouw situatie terecht is. Jouw contactpersoon van het UWV kan ook hier meer duidelijkheid over geven. De arbeidsdeskundige (of werkcoach) koopt immers een (prijzig) traject in bij een re-integratiebureau en verwacht daar in ieder geval een bepaalde inspanning voor terug.
- Waar je wel een klacht kunt indienen ... tóch de arbeidsdeskundige van het UWV (wordt een beetje eentonig...)
- Conclusie: jouw contactpersoon bij het UWV is de sleutelpersoon in dezen. Of deze arbeidsdeskundige heet of werkcoach ligt aan het soort uitkering dat je ontvangt. Je kunt het algemene nummer proberen dat hierboven genoemd wordt, een andere tip is om te kijken naar de papieren die je van het UWV gekregen hebt om te zien of daar een naam en/of een direct telefoonnummer in staat. Bijvoorbeeld op de re-integratievisie of het (bijgestelde) plan van aanpak dat het UWV (misschien) heeft gestuurd, voorafgaande aan het re-integratietraject.
Hopelijk kom je er op een goede manier uit. Doel van het traject is namelijk om jou aan het werk te helpen en niet om je te frustreren óver het traject. Heel veel sterkte en succes.
Voor vragen: ferry@fbcoachingtraining of 06-11340826
Vriendelijke groet,
Ferry Buts
FB Coaching & Training
Vond je dit antwoord nuttig?
0 mensen bedankt
Laat je gratis adviseren
door professionals
Heb je persoonlijk advies nodig over je carriere? Je kan jouw vraag plaatsen in ons forum.
Loopbaanadviseurs geven antwoord.
Wij helpen je bij het vinden van het beste re-integratiebureau
Wij vergelijken het aanbod voor re-integratie in Nederland. Je kan zelf zoeken naar het best passende re-integratietraject, of je vraagt ons om advies. Wij zijn onafhankelijk en delen graag onze expertise.
Re-integratie traject
Bekijk zelf alle trajecten per regio, expertise en kosten. Lees de reviews.
Behoefte aan maatwerk?
Vraag snel 3 offertes op.
Vul het formulier in of neem snel contact met ons op.
085 - 40 195 40